Het Showband Marum jaaroverzicht 2015

Traditiegetrouw trapte Showband Marum op de eerste zaterdag van het jaar af met het Nieuwjaarsconcert. Op 3 januari werd na het openingswoord van Roelf Beukema gespeeld door de diverse secties van Showband, SWJK en door Bigband & Zo. Daarnaast werden mensen gehuldigd vanwege een bepaald aantal jaren lidmaatschap of als dank dat ze lid en/of stafflid zijn geweest. We hadden drie leden die maar liefst 50 jaar lid zijn van Showband Marum; Jan van Houten, Goke Postmus en Piet van Houten. De laatste twee waren aanwezig en zij werden uitbundig gehuldigd en ontvingen daarnaast een erespeld van de KNMO.

Winterguardguard1
In januari startte ook het Winterguardseizoen. De eerste wedstrijd was op 19 januari in Drachten. De 2Intens Cadets voerden hun show “Sister Act” op. 2Intens A bracht de show “Laat je gaan”. Na Drachten volgden nog contesten in Wijchen, Almere en Franeker. Op 28 maart vonden in Eindhoven de finals plaats, met een 9e plaats en 66.56 punten voor 2Intens A mochten ze helaas ’s avonds niet nog een keer de show laten zien op het veld. Maar de lovende woorden van de CGN zullen vast niet snel vergeten worden. De Cadets behalen een prachtige 5e plaats met 77.20 punten.

Bigband & Zo

Voor Bigband & Zo stonden de eerste maanden van het jaar in teken van voorbereiding voor hun tweede concert in het BBBarontheater in Opende. Voor een uitverkocht huis brachten zij op 11 april hun programma bestaande uit Bigbandnummers en popnummers die in een bigband-jasje zijn gegoten. Enkele dagen later, op 17 april, verzorgde Bigband & Zo een gastoptreden tijden het concert van CMV Dindua uit Oldekerk.

Drukke maanden voor de Showband

April stond in het teken van een drukke driedaagse voor de Showband en Guard. Na een gezellig werkweekend in studieweekendAppelscha waar ontzettend hard is gewerkt, was het de dag erna meteen tijd om twee maal op te treden tijdens Koningsdag. Het werkweekend stond in het teken van de show Lost & Found. Een gedeeltelijke nieuwe figuratie en aangepaste muziek werden ingestudeerd. Vrijdagavond en zaterdag overdag bevonden de leden van de band en de guard zich in de Steegdenhal in Appelscha waar stevig werd gerepeteerd. Zaterdagavond was het tijd voor de traditionele bonte avond, waar de nieuwe leden werden ontgroend. De volgende ochtend stond iedereen weer paraat voor wederom een fikse repetitie tot 16.00 uur. Na een afsluitend woord door Roelf Beukema werd nog éénmaal de show gepresenteerd aan het publiek. De volgende dag was het Koningsdag met een vol programma voor de Showband. In de ochtend was thuisdorp Marum aan de beurt. Eerst een rondgang door het dorp samen met SWJK, gevolgd door het bezoeken van het bejaardentehuis. Uiteraard ontbrak het vlag hijsen bij het gemeentehuis met de plechtige klanken van het Wilhelmus niet. Na dit officiële moment werd er door SJWK en Showband Marum een miniconcert gegeven in het centrum van slagwerkMarum. Bijna direct werd doorgereden naar de Drentse hoofdstad Assen voor Taptoe Assen. Deze werd na een aantal jaren afwezigheid nieuw leven ingeblazen. De show ging netjes en complimenten waren er van publiek en andere korpsen voor het thema en de figuratie. Na het aanschouwen en aanmoedigen van de andere deelnemers vertrok de bus weer richting Marum.

Druk, druk, druk…
De Showband had een mooie agenda dit jaar. Naast een serie taptoes en wedstrijden zoals (onder andere) Taptoe Drogeham, de Efteling Taptoe, Taptoe Wommels (met SWJK) het ODSC in Assen, Taptoe ’s-Hertogenbosch, het DCN Leeuwarden, Taptoe Oldemarkt, Taptoe Rijnsburg en Taptoe Roden, waren er ook een aantal streetparades zoals de wandelvierdaagse in Assen (met SWJK), Optreden in Grootegast, Bloemcorso Rijnsburg en Bloemencorso Lichtenvoorde. Op het ODSC op 13 juni 2015 behaalde Showband Marum een derde plaats in de topklasse met 84,00 punten.

Bigband & Zo BB1
De leden van de Bigband verzorgden met Vera Suttman een picknickconcert op 14 juni in de cultuurkoepel in Nuis. Zij brachten de mensen alvast in zomerse sferen.

Drukke maand juni voor SWJK
Op 5 juni liep SWJK mee tijdens de wandelvierdaagse intocht in Assen. Op 13 juni nam SWJK deel aan het ODSC in diezelfde plaats en werden met 82,5 punten derde. Diezelfde dag trad SWJK op tijdens een gezellige optocht in Aldtsjerk. Op 21 juni deed SWJK mee aan het jeugdfestival in Stiens en behaalde daar een tweede plaats.

WAMSB Denemarkendenemarken
Na maandenlange voorbereiding, geldinzamelingsacties en een mooie uitzwaairepetitie op 22 juni was het begin juli dan eindelijk zover, de band en guard vertrokken op 2 juli naar Denemarken voor de WAMSB World Championships. Na een dagje siteseeing Kopenhagen op 3 juli werd er nog een aantal uren stevig gerepeteerd en toen was het zover… Op 4 juli om 11.40 showtime! De leden gaven alles wat ze in zich hadden en toen begon het lange wachten op de uitslag. Pas ‘s avonds tegen negenen werd die bekend: een voorlopige tiende plaats en daarmee geplaatst voor de finals de volgende dag. Uitzinnig van vreugde werd dit gevierd en was de club vastbesloten de volgende dag alles nogmaals te geven. Dit lukte, in een temperatuur van rond de 30 graden Celsius behield Showband Marum de tiende plaats. Een ervaring om nooit te vergeten.

Jolan
Na de succesvolle reis naar Denemarken betekende dat voor de meeste leden vakantie. Een aantal leden hield zich in de vakantie bezig met het goede doel, namelijk het organiseren en promoten van een benefietavond voor een ernstig ziek jongetje. Op 29 augustus vond het Benefietfestival voor Jolan plaats met deelname van 9 noordelijke bands. De avond was een succes en er werd een mooi bedrag binnengehaald. Helaas heeft Jolan het niet meer mogen redden naar Amerika te gaan.

Afscheid van Lost & Found
Na de vakantie was het eerste optreden voor de Showband in Katwijk en Rijnsburg. Hier werd het jaarlijkse bloemencorso georganiseerd, gevolgd door een taptoe in Rijnsburg. In oktober vonden de open repetities plaats en heeft de Showband een aantal nieuwe mensen mogen verwelkomen. In diezelfde maand werd afscheid genomen van de show “Lost & Found” tijdens Taptoe Roden.

Opening de Bindingswjk3
SWJK verzorgde op 4 september de muzikale omlijsting van de opening van de nieuwe school in Opende, De Binding.Eerder, op 29 juni verzorgde SWJK ook al een optreden op een school, tijdens een fancy fair bij CBS de Klister.

Bigband & Zo
Bigband & Zo had op 19 september het eerste optreden na de vakantie tijdens de Zwoele Zuidbroekster Zomeravond. Op 7 november mochten zij de samenzang begeleiden tijdens de inzegening van het kerkelijk huwelijk van Jacob van Bethlehem en Hanneke Bouwsema, beiden voormalig Showband leden.

SWJK
SWJK verzorgde in november de muzikale omlijsting van de lampionnenoptocht in Opende en de Sinterklaasintochten in Surhuisterveen en Marum.

United – Northern WinterguardUnited - Northern Winterguard (1)
Ondertussen heeft de winterguardafdeling niet stilgezeten en met grote trots presenteerden zij eind november een nieuwe samenwerking. Eerder al werd samengewerkt met Showkorps D.I.N.D.U.A. Oldekerk, nu voegt ook Muziekvereniging Noordenveld zich hier aan toe. Het resultaat: United – Northern Winterguard. De voormalige A-class groepen van Intension, ²Xtreme en N-Motion hebben dit jaar de handen ineen geslagen en gaan gezamenlijk de uitdaging aan op de wedstrijdvloer. Tweeëntwintig meiden maken deel uit van de groep en presenteren dit jaar de show ‘Universe’.

KerststemmingToeten & Blazen (2)
Terwijl het jaar zijn einde nadert, bracht Bigband & Zo de mensen op de kerstfair in Marum alvast in de kerststemming. Dit deden ook de kinderen van muziekproject Toeten & Blazen. Zij gaven op 15 december een eindconcert op school aan ouders en vele andere belangstellenden. Voor een aantal projectleerlingen was het nog niet helemaal afgelopen, tijdens het kinderkerstfeest op Kerstavond in de kerk speelden zij samen met een aantal leden van de Showband en de Harmonie een paar kerstnummers voor de binnenkomende schoolgenoten, papa’s, mama’s en andere bezoekers.

RTV Noord
Met een afsluitende borrel op 18 december dachten we het jaar gezamenlijk afgesloten te hebben, maar niets bleek december rtv noordminder waar. Op verzoek van RTV Noord werkten we op 24 december mee aan opnames voor ‘Dam Op’, waarin Marum werd bezocht. De uitzending is op zaterdag 9 januari.

Tot slot
Terugkijkend is het een bijzonder succesvol jaar geweest voor Showband Marum. Prachtige optredens en een groot aantal optredens in zowel binnen-als buitenland. Vol vertrouwen gaan we naar 2016 met nieuwe leden en een nieuwe show.

Leden, bestuur en vrijwilligers van Showband Marum wensen je allemaal een muzikaal, gezond en vrolijk 2016! We zien je graag op zaterdag 2 januari tijdens het nieuwjaarsconcert.