Jaaroverzicht 2010

Oudjaarsdag, de dag dat de meeste mensen toch eventjes terugkijken op het jaar wat (bijna) achter hun ligt. Zo hebben we ook bij Showband Marum gedaan, lees nu hier het jaaroverzicht van 2010!

Intension begon het nieuwe jaar goed! Tijdens de erg geslaagde en goed bezochte Try Out op 17 januari presenteerden alle groepen van Intension hun shows van 2010. Op 23 januari plaatste Intension A zich met 68.10 punten meteen in de top 3 van de A class tijdens de eerste CGN contest in Almere. ‘Idiosyncratic’ bleek een erg indrukwekkende show, en Contest Almere was een fantastische start van wat een fantastisch winterguardseizoen zou worden!

Het eerste weekend van februari was Scott Brown op visite bij Showband Marum. De drumline kon met de hulp van Scott flinke stappen zetten met de nieuwe showmuziek van ‘EnRICHment’.

Op zaterdag 13 februari was het opnieuw de beurt aan Intension om, na de goede start, zich weer te bewijzen op de wedstrijdvloer bij Contest Aalsmeer. Wederom werd met 73.5 punten een mooie 3e plaats behaald, maar de meiden wilden duidelijk meer en er werd dan ook keihard getraind om de uitdagende show alsmaar te verbeteren.

Twee weken later, op 27 februari tijdens de WGI Winterguard Independent Regional in Drachten moest het weer gebeuren. Maar helaas hadden de dames die dag het inmiddels veelbesproken ‘Intension Virus’ te pakken; maar liefst 9 van de 14 meiden werden ziek. Maar de groep toonde ongelooflijk veel doorzettingsvermogen en wilskracht en wist die dag twee keer een zeer redelijke uitvoering van ‘Idiosyncratic’ neer te zetten. Uiteindelijk eindigde de groep met 67.1 punten op een acceptabele 7e plaats in de ranking.

Maart was dé maand voor de winterguard. Cleanen, cleanen, cleanen tijdens de vele trainingen en pieken op het goede moment. Dit werd gedaan, op 13 maart stond Intension A weer gezond en wel in Leeuwarden op de wedstrijdvloer. Met 79.3 punten een 3e plek waren de meiden erg tevreden, het harde werken werd beloond met wederom een flinke steiging in puntenaantal!

Zaterdag 27 maart was dan eindelijk de grote dag voor Intension; de CGN Finals in Eindhoven. Tijdens Finals wist Intension nóg een stapje hoger te komen, en uiteindelijk behaalden de meiden met ‘Idiosyncratic’ een fantastische 2e plaats in de eindranking met 85.55 punten. Zo’n score was in de geschiedenis van Intension nog nooit eerder behaald! Intension A kon terugkijken op een ontzettend goed winterguardseizoen, een seizoen om trots op te zijn!

De maand april stond volledig in het teken van ‘EnRICHment’. Het tweede weekend van april vond het jaarlijkse werkweekend in Veendam plaats. De showmuziek, o.a. arrangementen van Buddy Rich en Kyteman, was inmiddels helemaal ingestudeerd en tijdens het werkweekend werd dan ook met name aan de drill gewerkt. Natuurlijk waren na het harde werken de avonden gevuld met alleen maar gezelligheid; het zwaar koper kwam tijdens de battle op zaterdagavond weer als beste sectie van 2010 uit de bus en de groentjes kregen het, met name door de groene derriedouche, volop te verduren.

Een week na het geslaagde werkweekend werd de nieuwe drumline van Marum gepresenteerd. Vancore had een prachtige lijn nieuwe drums gerealiseerd, en tevens werd het pitinstrumentarium uitgebreid met twee spiksplinternieuwe concertmarimba’s. De instrumenten werden op donderdagavond 23 april vol trots door de leden van het slagwerk gepresenteerd.

Koninginnedag is ieder jaar weer dé dag dat voor Showband Marum het nieuwe seizoen losbarst, zo ook in 2010. ’s Ochtends was de gehele vereniging in Marum te zien, en ’s avonds mocht Showband Marum haar nieuwe show voor het eerst aan publiek tonen op de Koninginnedagtaptoe in Drachten. Toch altijd spannend, maar de show verliep al erg acceptabel en leden en staff waren dan ook erg blij met deze eerste officiële uitvoering van ‘EnRICHment’.

Bevrijdingsdag stond voor de leden van Showband Marum ook volledig in het teken van optreden, een parade in Drachten en Taptoe Kampen stonden gepland. Na de koude parade in Drachten reisde de club af naar Kampen. Ondanks dat de figuraties niet helemaal goed uit de verf kwamen op de iets te krappe Nieuwe Markt in Kampen was het een geslaagd optreden met erg enthousiast taptoepubliek! De terugreis naar Marum was een gezellige rit waarbij de rookies werden onderworpen aan een vragenvuur en ze hun zangkunsten mochten (moesten..?) laten horen, dit is traditie bij Showband Marum bij de eerste busrit van het seizoen, zo ook in 2010!

Juni was een drukke maand voor de leden van Marum. Naast vele trainingen voor ODSC en DCN contest Huizen stonden er ook nog twee taptoes op de agenda.

Op 5 juni reisde Showband Marum af naar Leerdam, om daar na veel repetitie-uren in ‘EnRIChment’ te hebben gestoken een erg mooie uitvoering van de show neer te zetten. Helaas bereikte ons tijdens de terugreis het droevige bericht dat Hennie Kalfsbeek, moeder van enkele leden van de showband en jarenlang trouw vrijwilligster, die avond was overleden. Tijdens de busreis werd duidelijk dat we lid zijn van een geweldige en hechte vereniging, er werd steun bij elkaar gevonden en herinneringen opgehaald. Blij zijn we nog steeds dat we in april nog voor Hennie en haar familie bij hen thuis hebben kunnen spelen.

Zaterdag 12 juni vonden de Open Dutch Showcorps Championships in Assen plaats waar Showband Marum ’s avonds een mooie 3e plaats behaalde, vlak achter Beatrix’ en het North Frisian Percussion Corps.

In tegenstelling tot voorheen was het in 2010 na het ODSC nog niet afgelopen met de wedstrijddrukte. Na een geslaagd  optreden op 19 juni in Bemmel (Oranje getint, i.v.m. het WK) maakte Marum op 26 juni haar debuut in het Drumcorps Nederland circuit op contest Huizen. ’s Ochtends werd er eerst nog een showoptreden verzorgd op Festival De Wilp, een nette show waarbij een van onze mellofoons de titel ‘beste move van 2010’ op haar naam wist te zetten! Na het geslaagde optreden in De Wilp vertrokken we richting Huizen. Spannend wat de rest van de dag ons zou brengen, want deelname aan het DCN circuit was totaal nieuw voor de club. Maar vrijwel alle reacties waren erg enthousiast en Showband Marum eindigde met 56.65 punten op een 6e plaats. Iedereen keek positief terug op de eerste contest, dit smaakte naar meer!

Na nog enkele intensieve trainingen werd op 11 juli de vakantie ingeluid met een erg gezellige borrel in Nuis. De leden konden welverdiend genieten van hun vakantie tot eind augustus.

Augustus

Op 21 augustus vond het jaarlijks terugkerende evenement Cultura Marum plaats. Showband Marum verzorgde een muzikaal optreden op het hoofdpodium en naast enkele workshops die door de showband werden georganiseerd waren er ook vele showbandleden bij dit evenement betrokken als vrijwilliger. Cultura 2010 was erg geslaagd!

September

Op zondag 5 september was het letterlijk bloed, zweet en tranen voor de leden van de showband tijdens het Bloemencorso Zundert. Een erg lang optreden in de brandende zon, maar achteraf gezien was het toch wel erg gaaf om aan dit wereldberoemde en druk bezochte evenement mee te werken!

Op zaterdag 11 september vonden de DCN Finals plaats in Dordrecht. ‘EnRICHment’ werd energiek en vol overtuiging gebracht en de leden kwamen dan ook zeer voldaan het wedstrijdveld af. De behaalde 62.50 punten was goed voor een vijfde plaats in de ranglijst, een resultaat waar Showband Marum erg tevreden mee mocht zijn.

Een week later, op zondag 19 september reisde Showband Marum af naar het Duitse Bardowick voor een oogstcorso. Dit werd een erg geslaagde en gezellige dag bij onze oosterburen! Na dit buitenlandse optreden begon de zogenoemde ‘Finalsweek’. Voor het eerst dat dit bij Showband Marum werd geïntroduceerd, want het was de allereerste keer dat we deelnamen aan de DCE Finals! In de Finalsweek werd er ’s avonds volop getraind om op het Europese Kampioenschap een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten. Op zaterdag 25 september was het zover, de DCE Finals in Kerkrade. Gezien de vele trainingsuren en grote vooruitgang van de weken ervoor betraden alle leden vol goede moed het Parkstad Stadion om tijdens de Prelims de beste show van het jaar neer te zetten. En dit gebeurde! Het was genieten op het veld, het publiek reageerde erg enthousiast en ‘EnRICHment’ kwam goed uit de verf! Helaas was de behaalde 62.25 punten niet genoeg om door te gaan naar de Finals. In eerste instantie een teleurstelling, maar toch was iedereen ook trots op hoe het DCE-debuut was verlopen en de rest van de dag vermaakte de groep zich kostelijk in het stadion of bij het ‘Marum-home’.

Oktober

Op zaterdag 16 oktober werd de Open Dag onder de naam ‘CONNECTIE’ georganiseerd. Alle onderdelen van de vereniging werden gepresenteerd aan familie, vrienden, oud-leden, potentiële nieuwe leden, inwoners van Marum etc.

Op zaterdag 30 oktober werd voor de allerlaatste keer de show ‘EnRICHment’ uitgevoerd. Op Taptoe Leek, vlakbij huis en dus voor veel thuispubliek, werd nog eenmaal de show van 2010 gelopen. Erg bijzonder is het om na een jaar erg intensief aan een prachtig product te hebben gewerkt dan de allerlaatste uitvoering te brengen. Tevens bijzonder omdat het voor een aantal leden helaas het allerlaatste showoptreden met Showband Marum was…

Na de laatste show van 2010 volgde natuurlijk ook al snel de presentatie van het nieuwe showprogramma; Moz’Art is de naam van de show waarmee Showband Marum in 2011 de taptoe-en wedstrijdvelden zal betreden. Tijdens de muzikale repetities werd er al volop gewerkt aan de nieuwe, herkenbare showmuziek.

November is natuurlijk de maand van de Sinterklaasintochten. Dit jaar had Showband Marum de eer om in Marum, Drachten en Vinkhuizen (Groningen) de Sint en zijn Pieten te verwelkomen. De intocht op zaterdag 27 november in Vinkhuizen was wel een erg aparte ervaring: vrieskou, sneeuw en spekgladde wegen vormden het decor voor dit straatoptreden. Heel apart (maar ook wel weer leuk) om op die manier het zomerseizoen af te sluiten!

Op zaterdagavond 13 november ontving onze voorzitter Piet van Houten een bijzondere onderscheiding van de NFCM voor al zijn inzet als o.a. instructeur bij vele muziekkorpsen in het noorden. Uiteraard verzorgden ook de leden Showband Marum een kort optreden en waren aanwezig bij de receptie, want dit was toch wel een erg bijzondere avond voor Piet!

Op 17 november was het wederom een bijzondere avond; de gemeenteraad van Marum stemde unaniem in met de subsidie ten behoeve van de realisering van een eigen clubgebouw. Geweldig nieuws voor de vereniging!!

December

Het weekend van 17 december vond het allereerste campweekend van Intension A plaats; drie dagen die volledig in het teken van het nieuwe programma ‘Earth’ stonden. Er werd een flinke vooruitgang geboekt, wat het resultaat zal zijn zullen we gaan zien in 2011….