Jaaroverzicht 2017

Goud op het WMC, een volle zaal voor Bigband & Zo, een succesvol winterseizoen voor United, een nieuwe groep Intension Kids en nog veel meer. Dit is het Showband Marum jaaroverzicht 2017!
Het jaar kende een valse start. Het Nieuwjaarsconcert op 7 januari moest worden afgelast vanwege de gladheid. Erg jammer, maar veiligheid staat komt uiteraard voor alles.
De try-out van United-Northern Winterguard met de nieuwe Winterguardshow “How Photography Connects Us” op 8 januari in Sportcentrum Leek ging wel door. Samen met de guards van Noordenveld, D.I.N.D.U.A. – Oldekerk, Concordia Zevenhuizen en de meiden van de nieuwe guardopleiding van onze vereniging was het een geslaagde middag.

13 januari trapten de leden van Showband Marum het WMC-jaar af met een nieuwjaarsborrel. De  avond werd geopend met een korte speech van secretaris Anne-Lies Nienhuis, waarna leerlingen Jaap en Thomas optraden. Vanwege afgelaste Nieuwjaarsconcert werden ook de aanwezige jubilarissen gehuldigd. Dit waren Femke van der Veen, Jeen Vogelzang, Cecilia de Wit, Jessica Dermois en Gerard Venema. Laatstgenoemde was 25 jaar lid van de vereniging en adviseerde iedereen vooral te genieten van het WMC-jaar.
Een dag later op 14 januari vond de eerste contest van United – Northern Winterguard plaats. Ze haalden een verdienstelijke vierde plaats met 64,6 punten.

Zaterdag 4 februari was een drukke dag voor de vereniging. De Showband had de eerste showrepetitie en bij Bigband & Zo stond een studiedag op het programma. Deze stond in het kader van het jaarlijkse concert in april.
Op 6 februari vond in Ons Centrum het afsluitende concert van het muziekproject Toeten & Blazen plaats. De leerlingen van groep 4/5 en 5 van CBS De Bron Marum lieten zien en horen wat ze geleerd hadden. Na afloop heeft iedereen een welverdiend diploma gekregen. Toeten & Blazen is een gezamenlijk muziekproject op de Marumer basisscholen dat georganiseerd wordt door Showband Marum en Harmonie Marum.

Op 11 februari stond de contest in Wijchen op het programma, waar United een fantastische show neerzette.
Het eerste buitenlandse optreden van het jaar dat was de carnavalsparade in Mönchengladbach op 28 februari. Samen met Showkorps D.I.N.D.U.A. – Oldekerk genoot de Showband van duizenden enthousiaste en feestvierende bezoekers, tientallen wagens, gooien met snoep, meer dan 30 korpsen en een fikse regenbui tijdens ’t laatste kwartier. Dat laatste was iets minder genieten, maar mocht de pret niet drukken 😉

In maart trapten we af met het muziekproject ‘Toeten & Blazen’ op de OBS de Springplank. Onder leiding van Trienke Gietema kregen de leerlingen les op een blaasinstrument en leerden ze een aantal noten lezen.
De Showband ging verder met de showrepetities voor ‘WILD!’ ter voorbereiding op Take One.
26 maart kwam een einde aan het tweede gezamenlijke winterguardseizoen van United – Northern Winterguard. De show ‘How Photography Connects Us’ is uiteindelijk beloond met een zesde plaats, een geweldig resultaat.

Traditioneel vindt het werkweekend van de Showband plaats in april, dit jaar dus ook. 7,8 en 9 april verbleef de groep in Oldeberkoop, waar keihard is gewerkt aan ‘WILD’. Uiteraard was er ook ruimte voor de bonte avond en de hilarische ontgroening van de nieuwe leden.
17 april stond de tweede buitenlandse reis op het programma, met onze vaste vervoerder Wiebenga Reizen reisden we af naar Hervé, België voor een paas-/carnavalsparade.
Een paar dagen later, 21 april bleven we dicht bij huis voor onze bijdrage aan de Koningsspelen in Marum. Honderden kinderen maakten kennis met trommelen en vlaggen.
Het BaronTheater in Opende zat 22 april vol met publiek dat genoot van het concert van Bigband & Zo. Het concert had het thema Streetlife meegekregen en werd vakkundig gepresenteerd voor Grietina Nowee. Onder leiding van dirigent Hans Jonker werd muziek gespeeld van vele bekende muzikanten als Amy Whinehouse, Phil Collins en Coldplay.

Eind april was een drukke driedaagse voor de Showband. 27 april was het Koningsdag waarbij in Marum de Koningsdagoptocht werd begeleid en een goed bezochte guardclinic werd verzorgd. Tientallen kinderen genoten van het vlaggen. Een dag later was de seizoenspremière van ‘WILD!’ in het pittoreske stadje Elburg. De show werd door het in grote getale aanwezige publiek erg goed ontvangen. Een boost voor de dag erna: Take One 2017. Dit evenement geldt elk WMC-jaar als voorbereiding van de Noordelijke korpsen. Alle korpsen treden in dit vriendschappelijke evenement voor elkaar en het publiek op. De instructieleden van de aanwezige korpsen voorzien elkaar van feedback om zo te helpen de shows nog beter te maken. Het was een prachtig evenement met honderden bezoekers.

Traditioneel verlenen de slagwerkers van de Showband hun medewerking aan de Dodenherdenking in Marum. Vanaf verzorgingstehuis De Hoorn liepen zij met omfloerste trommen naar het monument bij de Romaanse Kerk op de begraafplaats.
Een dag later, op bevrijdingsdag verzorgde de Showband een optredens tijdens Taptoe Havelte op het Holtingerveld.
De vereniging is eigenaar van een mooie truck, die op 13 mei meereed tijdens de TruckRun, georganiseerd Nienoord Truckers Leek. De mooie rit ging onder andere door Marum, Noordwijk, Grootegast, Oldekerk, Enumatil en Leek.
Een spannend moment voor aantal kinderen van de Intension Kids! Hun eerste optreden was op 18 mei, bij het binnenhalen van de Avond4Daagse Reitdiep!  Een dag later was de Showband in Assen voor wederom een Avond4Daagse.

Juni werd door de Showband afgetrapt met de intocht van de wandelvierdaagse in Sneek. Hier waren we voor het eerst en samen met Sternse Slotlanders Franeker maakten we er een mooie avond van!
Een paar dagen later, op 5 juni, toog de band af naar het Luxemburgse Wiltz. Tweemaal werd de show stilstaand ten gehore gebracht gevolgd door een feestelijke parade, met honderden mensen langs de steile heuvels, gelukkig was het grootste gedeelte bergafwaarts 😉
Op 10 juni vond in het Achilles Stadion in Assen het ODSC plaats; de Open Dutch Showband Championships. De Rijnmondband Schiedam werd de terechte kampioen en wij waren erg tevreden met onze vierde plaats.

Op 16 juni was er een bijzondere intocht van de avond4daagse in Marum. De nieuwe prachtige guarduniformen werden daar gepresenteerd! Grote dank aan Aafke, Ella en Grietje die deze uniformen gemaakt hebben!
De laatste dagen van juni waren druk. Op 26 juni hebben de leerlingen uit groep 5 van OBS de Springplank laten horen wat ze hebben geleerd tijdens het muziekproject Toeten & Blazen. Het resultaat was een mooi eindconcert voor o.a. ouders en opa’s en oma’s.
Onze grote fan Ruben was jarig op 28 juni en dat moest natuurlijk gevierd worden! Omdat Ruben groot fan is van de Showband had zijn moeder ons gevraagd te komen spelen op zijn verjaardag en dat deden we met alle plezier.
De laatste dag van juni vertrokken we naar de Rasteder Musiktage om een dag later deel te nemen aan de Open European Championships aldaar. In de kwalificatiewedstrijd werd ‘WILD!’ door de jury beloond met de 2e plaats met 83,625 punten. Eerste werd het North Frisian Percussion Corps Dokkum en de Mercurius Marching-/Showband Assen werd 3e. De 9 beste bands stonden de dag erna in de finals voor de titel European Open Champion Show. Daar worden verschillende classes samengevoegd en wisten we een plek omhoog te klimmen. Wederom behaalden we een tweede plaats. De eerste plaats behaalde Fanfarenzug Straussberg en het North Frisian Percussion Corps Dokkum werd derde.

Bigband & Zo trad 11 juli op tijdens Lekker Leek, een vrij toegankelijk zomerfestival met eten, drinken, kunst en muziek op Landgoed Nienoord.
Tegen het eind van juli begonnen de zenuwen te komen bij de leden en staff van de Showband. Omdat plezier tegelijk gaat met prestatie werd een dag voor de uitzwaairepetitie een foute repetitie georganiseerd, waar alle leden er goed fout uitzagen. De uitzwaairepetitie op 27 juli werd enorm goed bezocht door inwoners, leden van bevriende korpsen, familieleden, vrienden en zelfs de burgemeester die de Showband wilde uitzwaaien. Na een lovende speech van burgemeester Henk Kosmeijer was het de volgende ochtend dan echt zover: afreizen naar Limburg voor het Wereld Muziek Concours 2017. RTV Noord maakte er een item over, rechtstreeks in de uitzending. Na een dag repeteren en shows kijken in het Parkstad Limburg Stadion op 29 juli is er ‘s avonds een concertoptreden op Bovenste Bos groepsaccommodaties en minicamping verzorgd. Campinggasten vanuit de hele omgeving kwamen kijken, zeer geslaagd!

De volgende ochtend reisde de Showband, staff en bestuur af naar het stadion. Om 11:40 meldden ze zich bij de gate en om 12:00 uur mochten ze het veld betreden. Naast een vol stadion met uiteraard een geel supportersvak, volgden duizenden de livestream. Onder leiding van Drum Major Jaap Wils zetten ze de beste show ooit neer en met een daverend applaus verlieten de leden het veld. De prijsuitreiking zou pas een aantal uren later zijn. De jury was bijzonder streng deze editie na hun invoering van het “realistisch jureren”. Spannend was het dan ook, toen de deelnemers het veld betraden voor de prijsuitreiking. Wat een ontlading toen de speaker omriep, dat Showband Marum een gouden medaille had gehaald met 81,33 punten! De Showband en meegereisde supporters vierden het met een gezellige afsluitende avond met een barbecue en uiteraard het kijken van de show. De volgende dag keerden de groep, inclusief gouden medaille, huiswaarts en was de welverdiende vakantie aangebroken.

Augustus
Regelmatig verzorgen leden van de Showband en Guard clinics op BSO’s en scholen. De kinderen van BSO SKSG Liekelei en BSO SKSG Vlindertuin hebben op 29 augustus kennis gemaakt met muziek! Tijdens verschillende workshops leerden ze meer over blaasinstrumenten, slagwerk, guard en hebben ze hun eigen shaker geknutseld. Een muzikale middag!

September
Voor de Intension Kids was de vakantie begin september weer voorbij.  De eerste training stond weer op het programma. In de gymzaal van Brede School ’t Sterrenpad Nuis werd er hard geoefend.
De Showband mocht 9 september weer aan de bak met twee optredens die dag. ’s Middags waren ze te vinden in Emmer Compascuum voor een taptoe en een streetparade en ’s avonds lieten ze ‘WILD!’ zien op taptoe Rolde. Een emotionele avond, want het was de allerlaatste uitvoering van ‘WILD!’
Een week later stonden de bandleden alweer in Usquert, waar ze een optreden verzorgden tijdens de 49e wielerronde “Rondom de Bult“.

Halverwege september doen we een enorme aankondiging van een ambitieus doel: Calgary 2019! Op 18 september publiceerden we het bericht gepubliceerd dat Showband Marum in 2019 wil meedoen aan het Wereldkampioenschap van WAMSB in het Canadese Calgary. De band werd in 2015 al tiende tijdens het WK (WAMSB) in het Deense Kopenhagen. Tijdens het WMC ontving de band een uitnodiging van de Canadese organisatie voor deelname aan het WK in Calgary in 2019. Dat vindt plaats van 5 tot en met 9 juli. Meer informatie is te vinden op de Facebookpagina van de Showband. Voor leden, fans en geïnteresseerden is er ook een speciale Facebookgroep aangemaakt onder de naam “Showband Marum naar Calgary”.
Op 19 september is Toeten & Blazen weer van start gegaan. 34 enthousiaste kinderen van CBS De Bron Marum maakten een start met het jaarlijkse muziekproject op de basisscholen in Marum.
Al jarenlang heeft de vereniging een goede band met Eringa Kledingverhuur, zo hebben ze al meerdere malen geholpen bij het ontwerpen en ontwikkelen van de uniformen. Dit bedrijf bestond 23 september 60 jaar. Dat mocht natuurlijk niet ongemerkt voorbij gaan. Daarom is er samen met Bicycle Showband Crescendo een serenade gebracht.

29 september; het einde van een tijdperk. Die avond begeleidde Sietze Bandringa zijn laatste repetitie. Onder genot van een drankje hebben we ‘afscheid’ van Sietze genomen met een bloemetje en cadeau. Een groter afscheid volgt.
Oktober
Op 7 oktober was Showband Marum gastheer voor Sw!ng-!nn Noord Nederland en namen zo’n 60 muzikanten deel aan dit mooie eendagsorkest onder leiding van de bekende dirigent Peter Kleine Schaars.

Het was feest in oktober, een Showband Marum huwelijk! Pit leden Anne-Lies en Miranda trouwden en uiteraard werd het bruidspaar en hun dochter Shantie verblijd met een prachtig optreden ’s avonds in de Rietschans.

Na een succesvol winterguard seizoen met ‘How Photography Connects Us’, kondigde United – Northern Winterguard haar show voor 2018 aan: ‘Caught In A Spidersweb!’.
November staat traditioneel in het teken van Sinterklaas intochten. De Showband begeleidde de intocht in Surhuisterveen, Marum en het Groningse Vinkhuizen.
Marum in Beweging organiseerde de ‘Sport, Gamen & Fun’ in Sporthal de Holten. Zo’n 150 kinderen maakten kennis met verschillende sporten. De leden van de Showband waren aanwezig met toeters, vlaggen en olievaten waarop getrommeld kon worden.

December
Bigband & Zo speelde op 16 december op de sfeervolle en goed bezochte kerstmarkt in Nuis. Het repertoire bestond uiteraard grotendeels uit kerstmuziek wat de sfeer er goed in bracht!

Het jaar werd muzikaal afgesloten door de leerlingen uit het Toeten & Blazen project. Zij mochten optreden voorafgaand aan het Kinderkerstfeest in PKN Ontmoetingskerk Marum. Een aantal leden van Showband Marum en Harmonie Marum speelden ter ondersteuning mee.
En nu…
Zoals je hebt kunnen lezen heeft de vereniging een razend druk en succesvol jaar gehad. 2018 wordt ook veelbelovend. Showband Marum bestaat 60 jaar en dat gaan we op verschillende manieren vieren. Showband Marum en United – Northern Winterguard presenteren een volledig nieuwe show en Bigband & Zo geeft in mei een jubileumconcert in het BaronTheater in Opende. Voor de Showband zal het jaar in het teken staan van de voorbereiding op Calgary en verder gaan we ons bezighouden met het opzetten van een nieuwe jeugdgroep. Wil je meer weten over onze vereniging of mee naar Calgary. Meld je aan!
Meer informatie? Mail naar [email protected].